FRIDA FIESTAS 2.

Boros Viola és Fajgerné Dudás Andrea kiállítása, Csikász Galéria, 2017. március 24-április 25.

Megnyitó: 03. 24., pétek 18 óra
A kiállítást megnyitja: Oltai Kata művészettörténész, kurátor 

 

 Frida Kahlo idén lenne 110 éves, mivel 1907. július 6-án született Mexikóban, bár később 1910-et jelölte meg születési idejének a mexikói forradalom tiszteletére. Frida Kahlo igazán az 1925-ös buszbalesete utáni lábadozása során, ágyban fekve kezdett festeni. Maga sem gondolta volna, hogy személyes habitusa, és sajátos festői világa nemcsak, hogy mások érdeklődésére is számot tart, hanem nagy hatással lesz a következő korokra. 

Az évfordulót két olyan kortárs művész kiállításával ünnepeljük, akiknek a munkásságára nagy hatással volt Frida Kahlo testi hibáit, fájdalmait vállaló karakteres festészete, mely a női testtel kapcsolatos tabutémákat is megjeleníti. A mi kultúránkban inkább elrejtjük fájdalmainkat, így Frida Kahlo vallomásos naplóképei reveláció számba mentek.fajger 1

Fajgerné Dudás Andrea 16 évesen döntötte el, hogy festőművész lesz, ekkor ismerkedett meg Frida Kahlo művészetével. Lenyűgözték az önarcképei és a róla készült fotók, melyeken az összenőtt sűrű szemöldökét és bajszát is felvállalva ábrázolta önmagát. Ez nagyon fontos volt akkor számára, szabadságot adott neki, hiszen ő maga sem felelt meg a társadalom által diktált divatnak. Például neki is összenőtt a szemöldöke, amit nem szedett; a környezetét zavarta, őt viszont nem és Frida kapcsán még büszkén is viselte. Mikor a 2002-es Frida című filmmel Frida Kahlo még közismertebb lett, akkor egy időre szakított a témával. Később egyetemistaként újra visszatért hozzá, amikor Drozdik Orsolyánál elkezdte tudatosan kutatni a festőnőket az 1500-as évektől az 1950-es évekig. Természetesen Frida újra előkerült, bár festményei már régen beépültek a tudatalattijába, sokszor újra felvillantak és inspirálták. 

Boros Violát Frida Kahlo testi és lelki fájdalmának nyílt felvállalása inspirálta, amit a mi kultúránk inkább elrejteni szokott. Vonzó számára, hogy erős karakter, könyörtelenül őszinte, mer beteg és csúnya lenni, és mindezek mellett mégis süt belőle a szexualitás.boros 01

Mindkét művész számára izgalmas az ambivalens viszony, ahogy Frida a férjéhez viszonyul. Különösen megkapó a szürrealista képi világ, bár ő nem tartotta magát szürrealistának, André Breton lelkesedett a munkáiért. Elmondása szerint csak a saját életét festette meg, ellentétben a szürrealistákkal, akik az álmaikat festik meg. Boros Viola számára a mexikói egzotikus növény- és állatvilág, a képek népies naiv karaktere, a tiszta, erős színhasználat is közrejátszott abban, hogy számos képe ne csak látványában, szellemiségében utaljon a mexikói festőre, hanem rendszeresen meg is jelenjen a képein. Ebben eltér a két kiállító művész viszonya Frida Kahlótól.

A fájdalmainak megörökítése, a testi hibák felvállalása meghatározó mindkettőjük esetében, nem véletlenül a Megsebzett szarvas című képe mindkettőjük szerint Frida egyik legszebb festménye, amikor szarvas testtel ábrázolja magát telelőtt nyilakkal szebb, metaforikusabb festményt nem is készíthetett volna, melyben minden benne van. A kiállításon régebbi Frida inspirálta művek mellett egészen új munkákkal mutatkozik be a két alkotó.

A kiállítás első változatát Szombathelyen láthatta a közönség, ahol nagy sikert aratott. A másfajta terekből adódóan a művek közti kapcsolódási pontok és hangsúlyok is változnak a Csikász Galériában látható tárlaton.

Bordács Andrea kurátor, esztéta, az ELTE SEK Vizuális Művészeti Tanszék vezetője